CV & Publications

CV

You can find my short CV here in english together with a list of my publications. 

Publications

My recent publications, for an extended list, recent submissions and conference-contributions, please see my CV above.


  • Fischer, M., & Mokre, P. (2026, accepted). Ungleichheit greifbar machen. In H.-S. Siller & K. Vorhölter (Eds.), Neue Materialien für einen realitätsbezogenen Mathematikunterricht 11. Springer Berlin Heidelberg.
  • Fischer, M. (2026, accepted). Wer glaubt an den Kohleausstieg? Eine Analyse von Investitionsentscheidungen. In H.-S. Siller & K. Vorhölter (Eds.), Neue Materialien für einen realitätsbezogenen Mathematikunterricht 11. Springer Berlin Heidelberg.
  • Fischer, M. (2025, accepted). Ist NEW bad? Zum Umgang mit einem verbreiteten Rezept. Mathematik im Unterricht, 16.
  • Fischer, M., & Strohammer, L. (2025, accepted). Optimieren in der Unterstufe bei Olympia: Erfahrungsberichte aus einem Modellierungsprojekt. MNU-journal.
  • Fischer, M., Krause, C. (2025, accepted). Optimising at the Olympics. The Australian Mathematics Education Journal (AMEJ).
  • Fischer, M., Hackl, J., Tombeck, H., & Raberger, J. (2025, accepted). Mathematik und Nachhaltigkeit: Innovative BNE-Aufgabenkonzepte an der HAUP. HAUPtsache, Zeitschrift für pädagogische Praxis.
  • Fischer, M. (2025, accepted). Das 1,5°-Ziel in Gefahr. Plus Lucis, 03.
  • Fischer, M. (2025). Developing probability competences through the implementation and exploration of random walk simulations. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. https://doi.org/10.1080/0020739X.2025.2493958
  • Fischer, M., & Krause, C. (2025). Pivotal examples in graphical differentiation – an analysis of semiotic and theoretic control. In C. Cornejo, P. Felmer, D. M. Gómez, P. Dartnell, P. Araya, A. Peri, & V. Randolph (Eds.), Proceedings of the 48th conference of the international group for the psychology of mathematics education: Research reports, Vol. 1 (pp. 251–258). PME. hal-05081299
  • Fischer, M., Bracke, M., Hartmann, S., & Kuntze, S. (2025). Teachers’ tacit assumptions in their analysis of non-optimal modelling support: A vignette-based study. In C. Cornejo, P. Felmer, D. M. Gómez, P. Dartnell, P. Araya, A. Peri, & V. Randolph (Eds.), Proceedings of the 48th conference of the international group for the psychology of mathematics education: Research reports, Vol. 1 (pp. 259–266). PME. hal-05020317
  • Hackl, J., & Fischer, M. (2025). Etwas bleibt hängen: Zur Wirkung von Textaufgaben mit Nachhaltigkeitskontext. In Beiträge zum Mathematikunterricht 2025. 58. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik; MS 04: Bildung für nachhaltige Entwicklung und Mathematik. hal-04907310
  • Fischer, M. (2025). A framework for refutations to recipes and algorithms. In Proceedings of the Fourteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME14). hal-05081328
  • Fischer, M., Kanzler, L., & Schmeiser, C. (2024). One-dimensional short-range nearest-neighbor interaction and its nonlinear diffusion limit. SIAM Journal on Applied Mathematics, 84(1), 1–18. https://doi.org/10.1137/23M155520X
  • Düring, B., Fischer, M., & Wolfram, M.-T. (2022). An Elo-type rating model for players and teams of variable strength. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 380(2224), 20210155. https://doi.org/10.1098/rsta.2021.0155
  • Fischer, M., Jankowiak, G., & Wolfram, M.-T. (2020). Micro- and macroscopic modeling of crowding and pushing in corridors. Networks & Heterogeneous Media, 15(3), 405–426. https://doi.org/10.3934/nhm.2020025