CV & Publications
CV
You can find my short CV here in english together with a list of my publications. Attached here is my long CV, which includes, among other things, lectures and milestones in my teaching career. Please be aware that some talks and presentations might be scheduled for the near future and have already been entered (marked with *).
Publications
My recent publications, for an extended list, recent submissions and conference-contributions, please see my CV above.
- Fischer, M., & Mokre, P. (2026, accepted). Ungleichheit greifbar machen. In H.-S. Siller & K. Vorhölter (Eds.), Neue Materialien für einen realitätsbezogenen Mathematikunterricht 11. Springer Berlin Heidelberg.
- Fischer, M. (2026, accepted). Wer glaubt an den Kohleausstieg? Eine Analyse von Investitionsentscheidungen. In H.-S. Siller & K. Vorhölter (Eds.), Neue Materialien für einen realitätsbezogenen Mathematikunterricht 11. Springer Berlin Heidelberg.
- Fischer, M. (2025, accepted). Ist NEW bad? Zum Umgang mit einem verbreiteten Rezept. Mathematik im Unterricht, 16.
- Fischer, M., & Strohammer, L. (2025, accepted). Optimieren in der Unterstufe bei Olympia: Erfahrungsberichte aus einem Modellierungsprojekt. MNU-journal.
- Fischer, M., Krause, C. (2025, accepted). Optimising at the Olympics. The Australian Mathematics Education Journal (AMEJ).
- Fischer, M., Hackl, J., Tombeck, H., & Raberger, J. (2025, accepted). Mathematik und Nachhaltigkeit: Innovative BNE-Aufgabenkonzepte an der HAUP. HAUPtsache, Zeitschrift für pädagogische Praxis.
- Fischer, M. (2025, accepted). Das 1,5°-Ziel in Gefahr. Plus Lucis, 03.
- Fischer, M. (2025). Developing probability competences through the implementation and exploration of random walk simulations. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. https://doi.org/10.1080/0020739X.2025.2493958
- Fischer, M., & Krause, C. (2025). Pivotal examples in graphical differentiation – an analysis of semiotic and theoretic control. In C. Cornejo, P. Felmer, D. M. Gómez, P. Dartnell, P. Araya, A. Peri, & V. Randolph (Eds.), Proceedings of the 48th conference of the international group for the psychology of mathematics education: Research reports, Vol. 1 (pp. 251–258). PME. hal-05081299
- Fischer, M., Bracke, M., Hartmann, S., & Kuntze, S. (2025). Teachers’ tacit assumptions in their analysis of non-optimal modelling support: A vignette-based study. In C. Cornejo, P. Felmer, D. M. Gómez, P. Dartnell, P. Araya, A. Peri, & V. Randolph (Eds.), Proceedings of the 48th conference of the international group for the psychology of mathematics education: Research reports, Vol. 1 (pp. 259–266). PME. hal-05020317
- Hackl, J., & Fischer, M. (2025). Etwas bleibt hängen: Zur Wirkung von Textaufgaben mit Nachhaltigkeitskontext. In Beiträge zum Mathematikunterricht 2025. 58. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik; MS 04: Bildung für nachhaltige Entwicklung und Mathematik. hal-04907310
- Fischer, M. (2025). A framework for refutations to recipes and algorithms. In Proceedings of the Fourteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME14). hal-05081328
- Fischer, M., Kanzler, L., & Schmeiser, C. (2024). One-dimensional short-range nearest-neighbor interaction and its nonlinear diffusion limit. SIAM Journal on Applied Mathematics, 84(1), 1–18. https://doi.org/10.1137/23M155520X
- Düring, B., Fischer, M., & Wolfram, M.-T. (2022). An Elo-type rating model for players and teams of variable strength. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 380(2224), 20210155. https://doi.org/10.1098/rsta.2021.0155
- Fischer, M., Jankowiak, G., & Wolfram, M.-T. (2020). Micro- and macroscopic modeling of crowding and pushing in corridors. Networks & Heterogeneous Media, 15(3), 405–426. https://doi.org/10.3934/nhm.2020025